Het Oudewaterse treintje

Oudewater

Vanaf 2021 zijn wij als Metafoor Vastgoed actief binnen de gemeente Oudewater. Momenteel worden we ingehuurd voor projectleiding en advisering rond de vervreemding van twee, voor de gemeente van groot belang zijnde, vastgoed objecten. Om te beginnen is het goed een stukje achtergrondinformatie te delen.

Achtergrond

Onze opdracht komt voort uit een aantal gebeurtenissen die vanaf 2017 hebben plaatsgevonden. In 2017 is het college van de gemeente Oudewater door een aantal raadsfracties aangezet tot het ontwikkelen van een visie voor het maatschappelijk vastgoed. Ondanks dat het opstellen van deze visie nooit is volbracht heeft men wel een politiek-bestuurlijke richting verwoord in zowel het coalitieprogramma van 2018-2022 als de opvolgende begrotingen. Deze visie is in het Hoofdlijnenakkoord 2022-2026 voortgezet en draait er om dat maatschappelijke functies geclusterd worden en daardoor vrijkomende objecten worden afgestoten. Een centrale rol in deze ‘visie’ is weggelegd voor het Stadskantoor van de gemeente Oudewater en de Klepper. Dit zijn ook direct de panden waar wij binnen onze opdracht voor verantwoordelijk zijn.

Stadskantoor

Voorheen was het Stadskantoor de plek waar het gehele  ambtenarenapparaat en het gemeentebestuur van Oudewater was gehuisvest. Na de overgang naar de werkorganisatie Woerden-Oudewater enkele jaren geleden is er leegstand ontstaan. Bijna alle ambtenaren werken tegenwoordig in Woerden. Het Stadskantoor wordt nog wel gebruikt door het gemeentebestuur, het Stadsteam (sociaal-maatschappelijke organisatie), de politie en als loketfunctie voor burgerzaken. Dit zijn allemaal functies die de gemeente graag in Oudewater wil behouden.

Stadskantoor Oudewater

Door de toegenomen leegstand is het Stadskantoor één van de panden geworden die in aanmerking kwam voor afstoting. De gemeente had hiervoor een geschikte partij (samenwerking tussen zorginstelling en zorgontwikkelaar) op het oog waar ca. 3 jaar geleden een intentieovereenkomst mee is aangegaan voor vervreemding en herontwikkeling van het pand. De intentieovereenkomst was in de tussentijd verlengd, maar ook alweer verlopen toen eind 2021 het Didam-arrest om de hoek kwam kijken. Op dat moment waren wij als Metafoor al actief voor de gemeente en is geadviseerd alsnog over te gaan tot een openbare publicatie betreffende de vervreemding aan deze partij. Als reactie op deze publicatie diende een tweede geïnteresseerde partij zich aan waarna is besloten een openbare selectieprocedure te starten. Deze procedure heeft ervoor gezorgd dat de eerste partij alsnog de mogelijkheid krijgt het Stadskantoor aan te kopen en te herontwikkelen.

Momenteel zitten we in de fase waarin met deze partij een definitieve overeenkomst dient te worden gesloten, waarna de intentie er is om in 2024 over te dragen.

De Klepper

De Klepper is een monumentaal pand uit 1916 in het centrum van Oudewater. Het pand is tegenwoordig in gebruik als zalencentrum en biedt ruimte aan plaatselijke verenigingen. De Klepper kent een rijke geschiedenis waardoor de gehele gemeenschap een relatie heeft met dit pand. Er werden (en worden) feesten en partijen georganiseerd, er waren toneelvoorstellingen en men kwam er samen na uitvaarten.

De gemeente heeft de Klepper door deze rijke geschiedenis en centrale ligging bestempeld als locatie waar alle gemeenschappelijke functies samen komen. Een ‘huiskamer van de stad’. Dit wil zeggen dat in de ‘Nieuwe Klepper’ ruimte moet zijn voor de bibliotheek, loketfuncties en gemeentelijke werkplekken, het gemeentelijk bestuur, het Stadsteam, een politiepost en dat daarbij de bestaande podiumfunctie met horeca blijft bestaan.

De Klepper, Oudewater

De gemeentelijke corebusiness is niet het herontwikkelen van monumentale panden. De keuze is daarom gemaakt de gemeentelijke wensen vast te leggen in een biedboek. Om te proeven hoe dit biedboek in de markt zou vallen is in eerste instantie gekozen voor een marktconsultatie, met daaropvolgend een openbare aanbieding. Twee geïnteresseerde partijen hebben naar aanleiding van de openbare aanbieding hun plan ingediend. Samen met de gemeente bekijken we welke van de twee inschrijvers het best passende plan heeft ingediend en of de herontwikkeling financieel haalbaar is.

Na deze selectie wordt overgegaan op het definitief vastleggen van de plannen  in een intentieovereenkomst. Het doel is de notariële overdracht voor 2025 te laten plaatsvinden.

Samenhang

Naast het Stadskantoor en de Klepper is er nog een derde pand van belang, het Cultuurhuis. Dit pand is in gebruik door twee scholen, de bibliotheek en een aantal verenigingen. Zoals gezegd zal de bibliotheek op termijn waarschijnlijk verhuizen naar de Klepper. Na verhuizing van de bibliotheek zal er in de vrijkomende ruimte (plus enkele vrijkomende lokalen van de scholen) transformatie naar appartementen plaatsvinden. De verbondenheid tussen de drie panden wordt in Oudewaters bestuurlijk jargon ‘treintje 1’ genoemd.

Momenteel lijkt hiervoor het Cultuurhuis de beste optie, maar we zijn aan het onderzoeken of dit mogelijk is qua ruimtegebruik. Daarnaast dient er afstemming plaats te vinden met zowel de gebruikers van het Stadskantoor als de gebruikers van het betreffende pand waar de tijdelijke invulling komt.

Buiten het feit dat bij het vervreemden van dit soort objecten veel juridische, financiële en communicatieve zaken komen kijken, zorgt de samenhang tussen deze panden voor een extra moeilijkheidsgraad. Om politiek-bestuurlijke redenen is het helaas niet mogelijk gebleken de vervreemding van de Klepper en het Stadskantoor op elkaar aan te laten sluiten. Idealiter zou eerst de Klepper herontwikkeld worden, waarna alle toekomstige gebruikers de Klepper kunnen betrekken om daarna het Stadskantoor te kunnen overdragen. De overdracht van het Stadskantoor zal echter eerder plaatsvinden dan de oplevering van de nieuwe Klepper. Er zal dus een tussentijdse oplossing nodig zijn.

Werkzaamheden

Vanuit Metafoor zijn we verantwoordelijk (in afstemming met de gemeentelijke vastgoedafdeling) voor de voortgang van beide trajecten. Dit betekent: afstemmen en overleg met de betrokken wethouders, communicatie met stakeholders, het opstellen van overeenkomsten, het opstellen van tussentijdse documenten, het informeren van college en raad, afstemming met de afdeling financiën en het afhandelen van overige zaken die een of beide trajecten beïnvloeden.

Zeker gezien de samenhang tussen de objecten en de daarmee extra grote groep van stakeholders kan dit gezien worden als een behoorlijke uitdaging. Maar uiteraard gaan we deze niet uit de weg. Voorlopig dient de trein nog even door te rijden.

Jouw partner in vastgoedadvies

Deel :

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen binnen Metafoor Vastgoed.

Neem contact op

Telefoonnummer

088 006 6100

E-mailadres

info@metafoorvastgoed.nl