Kimberly van Breugelen over thuiswerken in coronatijd

Thuiswerken

Vol goede moed gingen we dit jaar in. De doelstellingen stonden als een huis en iedereen had er zin in. Toen kwam de maand maart en stond de hele wereld op zijn kop. Van de ene op de andere dag moest iedereen niet alleen thuisblijven maar ook thuiswerken. Zelf had ik wel eens een dagje dat ik thuiswerkte en dat beviel prima. Hele weken thuiswerken met minimaal persoonlijk contact bleek toch andere koek. Het gemis van persoonlijk contact werd opgevuld met meetings via Teams en Zoom, en die telefoon bleef maar rinkelen.

Inmiddels werk ik, Kimberley van Breugelen, al meer dan een half jaar thuis en is het tijd om de balans op te maken. Wat voor invloed heeft de coronacrisis en daarbij het thuiswerken gehad op mijn dagelijkse werkzaamheden? Hoe worden de projecten snippergroen die ik bij gemeenten uitvoer nu opgepakt en wat is er allemaal veranderd?

Lege gemeentehuizen

Om te beginnen is er een hoop veranderd. De gemeentehuizen zijn leeg en thuiswerken is het nieuwe normaal geworden. Op kantoor komen is nu de uitzondering. Over het algemeen werkt dit eigenlijk prima. De meeste gemeenten werken met de Citrix (welbekend door de laatste storing in januari dit jaar). Door dit systeem is het mogelijk thuis om in dezelfde omgeving te werken als op kantoor. Dit systeem werd al gebruikt voor de coronacrisis en kon daarom direct in maart volledig worden gebruikt. Ging dit echt zo makkelijk? Niet altijd. Zeker in het begin waren er problemen met het aantal mensen dat tegelijk van het systeem gebruikmaakte. Dit zorgde voor enige frustratie en de ICT-afdelingen hadden meer werk dan ooit. Inmiddels is dit alles aardig opgelost.

Eén moment om brieven te verzenden

Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn op zichzelf niet zozeer veranderd, maar er zijn zeker verschillen te merken. Zo moet ik voor de projecten snippergroen die ik draai, veel brieven verzenden en stukken laten tekenen. Voor maart deed ik dat elke keer als ik op kantoor was. Nu zijn er afspraken gemaakt dat ik eenmaal per week op kantoor mag zijn om de brieven te verzenden en om stukken ter ondertekening aan te bieden. De tekeningsbevoegde van de gemeente, die ook eenmaal in de week aanwezig is, zorgt ervoor dat de stukken getekend zijn voordat ik er weer ben. Per week worden er evenveel brieven verstuurd als voor de coronacrisis, alleen nu gecentreerd op één moment in de week.

Van face-to-face naar telefonisch en vice versa

Daarnaast is het maken van persoonlijke afspraken met bewoners natuurlijk anders geworden. Door het telkens veranderen van de maatregelen omtrent corona is het de ene maand wel mogelijk om persoonlijke afspraken in te plannen, en de andere maand niet meer. Daarbij hebben verschillende gemeentes ook verschillende interne afspraken over afspraken met bewoners. Dit is dus wel een stuk lastiger geworden. Hierdoor is het telefonisch contact ook enorm toegenomen. Het contact met bewoners is er dus nog steeds, alleen heeft dit ook een andere vorm aangenomen.

Let goed op jezelf!

Niet alleen qua werkzaamheden zijn er dingen veranderd, maar ook het thuiswerken zelf is een grote verandering. Het vinden van een ‘thuiswerkritme’ was van alle veranderingen misschien nog wel de grootste uitdaging. Het thuiswerken in niet de meest uitdagende omgeving, is niet altijd goed voor de concentratie. Daarbij is thuis niet langer thuis, maar ook de werkplek. Dit heeft tot gevolg dat privé en werk door elkaar kunnen lopen. Geen 9 tot 5, maar in de avonduren toch nog even de mail openen omdat je het gevoel hebt niet genoeg te hebben gedaan overdag. Afgelopen week verscheen er een artikel  waarin de gemiddelde werknemer in deze tijd een ‘zoombie’ wordt genoemd. ’s Ochtends vroeg tot ’s avonds laat achter het scherm gekluisterd op dezelfde stoel, in dezelfde kamer. Het is in deze tijd daarom het belangrijkst om op jezelf te letten, anders komt dit uiteindelijk je werk ook niet ten goede.

Jouw partner in vastgoedadvies

Deel :

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen binnen Metafoor Vastgoed.

Neem contact op

Telefoonnummer

088 006 6100

E-mailadres

info@metafoorvastgoed.nl